السبت، 3 مارس 2018

زي زمان انا بحبك بقلم الشاعر ياسر مهدي عمرو

زاي زمان انا لسه بحبك

زاي بريق الؤلؤ قلبك
جايه عنيكي بالتباشير

بشره تقول انا لسه باحبك
بكره هنفرح بالتغيير

مصر حبيبتي انا لس بضمك
جوه ف قلبي بدون تاسير

زاينه تراث المجد بهرمك
بس اثارك راح تكسير

لسه هواكي مرفرف علمك
بس هوانا دا كله زفير

مصر يا روح الكون ليه المك
مالي ضلوعي بيد غفير

راحة ليه الطيبه ف اهلك
مصر الروح ماتت تندهلك
ايدي رافعها اليك باسلم
وانتي قلبي الدفه بندمك ......

زاي ماكنت انا وانتي حبايب
زاي ماكنت ف صمتك شارب
لسه الروح اهي عايشه وخرسه
هافضل وحدي وراكب قارب

بس انا خايف موجي ما يهدا
تعبت احس بذل ودهدا
خايف تيجي الروح لاخرها
تخرج مني بشوق ومناهدا...

نفسي اشوف مصر زمان
نفسي مااحسش بالحرمان
نفسي ولادي تحب بلدها
ولا ضلوش للحب مكان......

زاي ضياكي في قلبي مكان
زاي ما يفضل طول ازمان
زاي ماكون ف الحاره وبلعب
هفضل بردو احس حنان........

مصر هتفضل هي حبيبتي
جيت او حتي ان طالت غيبتي
جوه الروح هي المحفوره
وعند الغرب بقول دي قريبتي.......

ياسر مهدي عمرو

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق