الجمعة، 2 نوفمبر 2018

صعب عليه الشاعر خيرى حسنى

قصيده بعنوان
(صعب عليه. )
إن أتحمل منك
قاسيه.
صعب عليه
إن أعيش
فى الذل يوماتى.
هم الغربه
وهم كلامك
وهم حياة
تعبان أنا فيها
وإنت معايه
مش حاسه
بيه.
أعيش طول
عمرى معاك
مدقش فيها
طعم لحنيه.
هو أنا إيه
دا أنا إنسان
من لحم ودم
إرحمينى بارضو
شويه.
بحلم بالضحكه
منذ طفولتى.
ضحكه مخصمانى
وفرحه معندانى.
وحظى بدور
عليه فى
دنيا غبيه.
أتحمل إيه
ولا إيه
قرف الغربه
تعب  الشغل
هم أولادك
وكلام سعاتك
وقهر لناس
عايشه معايه
بتقطع فيه.
قالوا لى
أصبر بكره
هتتعدل.
بعدو هتتعدل.
إمتى وأنا
لاقى ظلمى
من إل حوليه.
خلاص زهقت
الصبر وزهقت.
قدرى إل
مش بأدييه.
نفسى فى
مره أشوف
لك ضحكه
أسمع كلمه
حلوه تبل
لى ريقى
مش مر وعلقم
وبكميه.
أنا فى لحظه
من عمايلكم
إتمنيت الموت
قطر فى
ثانيه يعدى
عليه.
إمتى بقى
تفهم
أى كلام إنت
تقولو تفهم
معناه
وتدقق فيه
قبل ما تصدمنى
مليون فى
الميه.
من حقى أتنهد
من حقى أنا
أثور من
حقى أشكى
و أقول
الآه وأصرخ
من غدر
زمان وأنا
فيه عطشان
وفى إيدى
الميه.
قولى لي
كم مره
قلتى يا بعيد
عن عينى
أنت وحشنى.
و حياتك فى
الغربه.
عيشها إزاى.
وبحسن
النيه. 
صعب عليه
إن أتحمل
منك قاسيه.
كتبت فى.
25/10 /2018
ترنيمات وخواطر.........بقلم...........)
خيرى حسنى..................................)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق