الجمعة، 2 مارس 2018

بلا عتاب وشجن بقلم الشاعر حازم حازم العراق

.... بﻻ عتاب وشجن ...
1
بﻻ زعل...وأترك ألمحن.
                         بﻻ عتاب وشجن.
أتركوا ياقلبي.
                     وخليه يروح لحبيبه .
وبكرة يعرف مين هو.
                          قسمته ونصيبه.
وأنا أقول ذنب قلبي أيه.
      غير أختاروا وعشق جمال عينيه .
2
أنا قلبي ذاب من اﻻشواق.
               أليك وانت مش حاس بي.
ولما ألشوق ايجيبك قربي.
                 تعمل نفسك مخاصمني.
ليه ياقلبي ليه .
                       هو معند معايا ليه.
ليه مش يكلمني ليه.
            ليه بايعني ليه وأنا ذنبي أيه.
وأنا أللي أشتريتوا بوجدي.
                          وكلي ...أنا ليه.
3
بكرى الزمن ح يصحيه ويعلموا.
                  مين أللي يبحبه ومين.
بيضحك عليه.
وأنا ذنبي أيه وألقلب حبه.
                 وعيوني تبكي دم عليه.
بﻻ خصام وألم وأبعد عن .
                        ألخصام والشجن.
بكرى ألدنيا ح صحيه وتعرفوا.
           مين حبه بروحه ومين يلعب.
بمشاعروا ووجدوا ويكذب عليه.
ياحبيبي.
حازم حازم
العراق بابل

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق